Wednesday, December 2, 2015

Not everything is bad.

Assalamualaikum....


Dah masuk minggu ke 12 pada awal bulan 12 haaa, thesis aku dah kelaut, lab reports semua tak siap lagi, assignments belambak, presentaion bersusun sampai akhir bulan ni. Penat tok sah kata la. Busy tok sah cakap la. Tak cukup tidur. Esok pulak kena amik abah kat KLIA sebab dia balik KL selama sebulan cuti musim sejuk kata nya. Hahahaa. Takde kereta dah lepas ni.

So, since i had encountered countless of bad tragedies in the year of 2015, that i guess it is a bad year for me. Tapi sebenarnya, takda la semua benda teruk pon tahun ni. Tulah, kita tak husnuzon dengan aturcara perjalanan yang Allah dah tetapkan, memang la sampai terfikir "tahun malang" bagai kan. Hehehe...

Alhamdulillah, dalam banyak-banyak benda buruk terjadi kat aku tahun ni, ada jugak benda baik jadi juga. Semalam tu aku dah decide taknak pergi kelas petang, sebab mengantuk sangat. Tapi Allah tu maha mengetahui, sebaik-baik planner. Sedang aku mengantuk karang thesis kat library, aku decide nak pergi kelas jugak ptg tu. Jadi aku pun kemas barang, berlalulah ke masjid untuk zohor. Tak tahu apa yang merasuk aku, aku ter-kusyuk pulak solat. Selalu amik masa 5-10 minit je, hari tu tetibe la lama kusyuk solatnya, tasbih dan selawat, berdoa pulak panjang.

Tengok-tengok je dah pukul 2.45 which suppose kelas aku start pukul 2.30. Haha lewat benau masa tu. Then aku dengan fizi pon berlalu dari masjid untuk ke kelas. Kat tepi jalan tgh btl kan beg, ttbe dapat call. Haa Dapat call dari stranger, normally aku tak angkat. Entah kenapa aku nak angkat jugak masa tu. Perbualan bermula dengan keadaan yg agak kelam-kabut sebab aku nak rushing pergi kelas.

FS: Assalamualaikum... :)
Cik HR : Waalaikumussalam, ni cik Mohd Firdaus Bin Salim yeee. ??
FS: Ye saya Firdaus.
Cik HR: Ohh saya Puan (tak ingt nama) HR dari petronas penapisan terengganu. Saya nak tanya cik firdaus dah dapat mana-mana penempatan untuk latihan industri tak ?????
FS: Ohh, tak ada lagi puan. Saya pun masih mencari-cari lagi (padahal dah dpt satu company ni, siap time kat library tadi msg kak yati tu push soh cpt2 buat offer letter utk aku)
Cik HR: Ohh yeke. Okay sebenarnya cik firdaus dah disenarai pendek utk program latihan industri di petronas kertih. Cik firdaus nak tak ???
FS: (omg woi dia dah offer, gila apa weh nak tolak) Ohh yeke *bajet relex* Kiranya saya dapat buat intern dekat petronas ke macam mana ni ??
Cik HR: Haah, cik firdaus di terima. Dari borang permohonan cik firdaus akan mula lapor diri pada 25 Jan. Jadi kami nak proceed utk hantar offer letter dan reply form kepada cik firdaus dan universiti lah sekiranya cik bersetuju nak buat intern kat sini.
FS: Saya terima saya terima. Saya tak kisah lah jauh pun saya terima je puan. Hahahaa *gelak kasar*
Cik HR: Ok kalau mcm tu saya akan submit semua document dekat email cik. Email cik yg ni kan ******
Bersambung dengan sembang pompam dengan Cik HR tu, dan diakhiri dengan ucapan tahniah dari dia. Weh baik gila kot akk tu. Cakap melayu tulin ok. Takde accent omputih langsung. Takde bunyik pata timo pong.


Alhamdulillah. Aku tak sangka langsung pun aku dapat peluang mcm ni.. Dengan pointer aku yg hampeh lencun nak mampos ni, company biasa pon entah pandang serong dengan aku kot. So basically, nothing you should be sad on when Allah tries to test you, so chin up dude. Because He knows better than you do. He plans better than you do. I never did imagine on getting into that such huge company. Though i'll be there alone, i feel no fear. He will always be with me.


Ohh teringat satu potongan ayat dalam surah Ar-rahman yg disebut-sebut sebanyak 33 kali tau. Banyak kali ye. Almost half of the surah dia ulang nya ayat ni "Fabiayyi aalaai rabbikumaa tukadzdzibaan" - "Maka nikmat manakah yang kamu dustakan?? ". Hmm, Nikmat Allah tu besar. Tak luak pon kalau kau kena uji sikit, sebab nikmat kau dapat tu lebih besar dari ujian kau dpt.

Monday, November 2, 2015

Demotivated

Assalamualaikum...


At this tense time, i wish i could ever turn back time to begin everything or just end everything by giving up. Ohh lord I couldn't bare things I have to face at this moment. Ohh Lord, i am giving up. Ohh lord, I have no strength to keep moving for tomorrow. Ohh I am weak for all i am now.

I had bad day. Not just today. This year i guess. The year of bad luck. I had so much things happened. I just have no strength left to keep moving life on. It came out sometime i felt like taking drugs, or anything related to anti-depression. I have so much unsolved problems.

I have no one to pour out everything. I just want to cry, cry and cry. Ohh this burden me so much i can't bare with it. Plus with the unwell feelings i had for the past few days.

ps: I am googling the anti-depression pills, but i dont know where and how to get it. I am extremely devastating. Just throw up for the third time for today.

Monday, September 28, 2015

Ehhh ada lagi bangla ni ^_^



Assalamualaikum...


YaAllah lamanya tak update blog ni. Bukan dah bersarang je, habis tak nampak apa da. Last update 2 tahun lepas. yeee 2 tahun lepas. Macam-macam dah aku lalui sepanjang 2 tahun lepas. Pehhhh.. I miss writting. Actually dah beberapa kali jugak la idea nak sambung menulis since I dah berjinak-jinak dengan dunia travelling ni. Hahahaa, berkawan pulak dengan orang-orang yg memang travel sokmo jee. Hahaa, abang dengan kakak aku pon sama. Haihhh


Ohh hai fida kalau u baca laa i tulis ni. Hahaha, sebenarnya aku ter'stalk' blog kau and kau pulak update tentang latest life kau. Jadi aku pon nak update life aku jugak laa. Dah setahun da kita lost contact, tapi i masih hafal url blog u okay. Sape je yg bnyk encourage aku dalam dunia blog ni melainkan kau. Hmmm.. Rindu nak text kau sepanjang masa, gossip-gossip. Tapi aku je tak berani dah. Opss, no kau aku dah delete, and terlupa pulak tu. Ada rezeki nanti kita jumpa lagi ye.


Jadi, life aku paling latest adalahhhhhhhhh, jeng jeng jeng..... woihhh berkarat gila skill menulis aku. Hahahaaa. Jadinya aku kini berada di semester 7 yee. Haa, semester terakhir sebelum kami satu batch akan melangkah ke alam pekerjaan, ehhh intern dulu baru keje yee semua. Tapi kiranya lepas ni takde da la nak belajar masuk kelas bagai. Semua dah dalam industri punya environment. Ohh ya, lupa nak bagitau. Kami ni senior kot, senior paling senior laa dalam uni... Banyak betul adik-adik junior tapi masih tiada satu yang sangkut dengan saya sob sobbbbbb :(

So apa lagi. Nak cite pasal FYP ?? Internship placement ??? Result ???? tak payah laa. Malas nk cite pasal tu. hahaa. Sebab apa ??? sebab aku ni seorg yg terukkkk. hahaa. semua tu mana aku siap/dapat lagi. Padahal due date dah almost tiba. Cis...teringat pasal kerja, terus hilang mood menulis. hahahaa.

abang belanje satu gambar kat boracay muah ciked :*
Haihhh gigih okay abang scroll gambar dalam album nak haplod sini ok. Berjuta ok gambar dalam gallery tuu. Btw, aku tak biasa laa dengan blog punya style menulis. Yela lama sangat dah aku tinggal alam menulis kat laptop ni. Dulu yo yooo o je nak jadi editor konon. Since ada instagram bagai aku mmg dah lama laa tak menaip kt laptop selain buat assignment woi. hahahaa. takpela. saya ingin mengundurkan diri, kita bagi rest dulu la nanti kita brush up lagi skill menulis yee dok. hahaa. see you again guyssss *bajet banyak reader kan*

Thursday, July 4, 2013

Warkah cinta ana.

Assalamualaikum..

YaAllah pejam celik pejam celik kann bila tgk balik kat calender tuh, dah almost dua bulan aku bercuti. Jadi baki cuti aku tinggal dua bulan jee. YaAllah apa yang aku dah buat selama aku cuti ni YaAllah. Takutnya nanti dipersoalkan "Apakah yang engkau telah lakukan sepanjang usia mudamu ya Mohd Firdaus". Allah Allah Allah..

Sejujurnya aku lagi suka duduk dekat rumah berbanding di asrama universiti. Kenapa yee. Haa, kat rumah jauh lebih selesa. Semua org mesti laa lgi suka duduk rumah kan, sapa tak suka tipu laa. Hurm, dan juga ak rsa kat rumah ak rsa lebih baik. Kenapa pulak ak kate begitu. Haa. Sebab kat rumah ak lebih berani untuk bersuara dan beribadah. Bukan laa ak nak ckp kat universiti ak tk blh bersuara dan beribadah. Tapi mungkin terbatas. Kat rumah org2 msjd semuanya adalah jiran2 tetangga kan, yg mna ak dah kenal dari kecik lagi. Kalau kt Universiti, ak malu sbb ak tk pandai agama, jadi nk bersuara tu mgkn kurang. Okay alasan ni mmg tk blh diterima pakai. puihh. hahaa

Orang kata internet ni kann mmg bwk bencana serta negatives effect terhadap seseorang. Ak mmg tk nafikan. Serious, ak bukak jee fb blh nmpk friendlist ak yg tk pakai tudung, tu plg mudah laa nk dpt dosa. Haa, pastu kau mesti ada like mana2 page kan, even kawan2 kat list tu pn kadang ada buat status, entah apa kang benda2 yg kau tk puas hati, dah pulak kauu bersangka buruk atau ter-mengumpat kann. hahaa. benda2 biasa utk dpt dosa kering gini mmg bnyk..

Alhamdulillah, buat msa sekarang, ak da buang daa sapa2 artis kee kwn2 yg tk memenuhi syarat, ak dh unfriend atau unlike page mereka. Buat laa nak kate ak tk berukhwah, tp lebih kepada penjagaan rohani aku yg tk berapa nak kuat. Heyy aku manusia laa. Iman ak pasang surut. Jadi ini mgkn cara yg terbaik yg blh ak fikirkan. Dan juga ak dh kurangkan utk bukak fb, sbb bnyk keluar. Haa, keluar nii bkn kuar sja2, ak kuar utk melihat dunia yg sgt besar bg menimbulkan perasaan takut atas kebesaran kuasa Allah. Tp kan mggu depan kan nk puasa daa. So ak da tk kuar laa rsnya.

Aku pulak baru start mengarang itinerary utk beberapa trip back packing dengan siblings and kwn2 utk sept, dis thn ni serta march dan june thn depan. Puas laa ak mengerobek google nii, utk cari tahu tmpt2 yg boleh membuat kita melaungkan perkataan ALLAH HUAKHBAR.. Rezeki lbh, my siblings serta mara ada bg elaun lbh nii, jdi smpn utk ber-back packing.

Sambil2 mengarang Itinerary nii, mesti telinga kita perlukan something utk didengari. Allah, nasib ak baik kerana youtube tuu mmg bnyk benda2 bermanfaat. Bnyk lagu2, cerita2 serta ceramah2 agama yg org upload menjadi halwa telinga ini sepanjang cuti ini. Allah, ak blh ckp tkde laa bnyk sgt ilmu yg ak ada jika dibandingkan dengan apa yg ak blh gain dari hanya "mendengar" dan "menonton" youtube.

Warkah cinta berbau syurga + cinta dan wahyu. Alhamdulillah, ak bnyk timba ilmu dari cerita ini. Thn lepas msa cuti habis matrik selama 3bln tuu ak jatuh cinta dengan cerita ketika cinta bertasbih 1&2 yg mna ceritanya mmg menerapkan tentang agama dan percintaan dalam islam. Kali ini pun sama jugak. Alhamdulillah. Ye laa kalau nak dptkan sumber cerita2 cinta cintun skrg ni mmg mudah. Tapi boleh kee kita ikut cara mereka bercinta.? Langsung tidak berlandaskan syariah yg telah digariskan oleh islam. Allah.. Ada pulak tuu cerita yg mmg menunjukkan betapa baiknya seseorang itu, solat serta mmg cantik. Kurangnya, selepas solat, tk pakai tudung. Allah, benda plg basic laa bg  ak, seorang muslimah tuu mesti pandai jaga maruah serta auratnya. Kalau solat pn tk pakai tudung, Allah. Tk tahu laa nak ckp apa.

Contohnya, seseorang itu tk pakai tudung di luar utk berjalan. Tapi pergi ke surau dan bersolat. Siap tutup litup dengan telekung tuu. Tapi bila keluar jee tunjuk rambutnya kepada org lain. Tak rasa hipokrit kee ? Tak lupa juga kepada lelaki. Kauu tuu jgn ckp utk pihak perempuan jee. Ohhh kalau ppuan tk pakai tudung cepat jee kau attack. Lelaki pn sama, kenapa keluar nak pakai baju2 sendat2 tuu. Kauu pergi solat then kau rukuk dan sujud dan terselak bhagian antara seluar dan hujung baju. Kan nampak aurat tuu. Kenapa tk pakai jee baju yg biasa2 yg tk ketat ? Dah tuu ada pulak yg keluar pakai short. Eeeeeyy, tak malu kee dengan bulu kaki tuu. Kang nk pergi solat sibuk laa cari kain. Hurm, peringat bg diri aku juga.

Allah, kenapa entry aku kali ni dah jdi mcm nii. Teruknyaa. Okay ak just nak share something. Aku ada nampak beberapa ads mengenai pencarian penaja utk berbuka puasa utk anak2 yatim. Sumbang laa sikit kan. Dan juga, dari kita dok bazir duit pergi tgk wayang atau beli baju yg sememangnya dah bnyk dlm almari tuu, kenapa kita tk donate skit tok sedara seagama kita yg susah tk mampu kat kemboja tuu. Mereka duduk rumah atas sungai jee sbb tk mampu nak beli tanah. Allah. Kita nii smpai tk cukup sorg sebilik kt rumah tuu. Mereka tinggal satu keluarga dlm satu rumah. Allah Allah Allah. Hurm, okay laa. ak nk gerak daa. Dah nak asar nii. Assalamualaikum.

Friday, June 21, 2013

Ana jatuh cinta..

Assalamualaikum...

Diterangkan dalam sebuah Hadis Rasulullah SAW. Hanya dengan memandang empat perkara ni pun kita sudah dapat pahala. Hanya dengan memandang empat perkara ni pun dikira ibadah. tahukah sahabat sahabiah apakah yang di maksudkan 4 perkara itu?


4 perkara itu ialah :

1. wajah ibubapa
2. Al-quran
3. Lautan
4. Ka'abah

Alhamdulillah, Allah sudah memberi peluang aku untuk melihat 3 daripada 4 perkara tersebut secara LIVE.. Ka'abah yg aku rindukan sangat, tp belum dapat peluang untuk melihatnya secara depan-depan. Dapat tgk dari ihsan pakcik google pon dah cukup bersyukur. Tapi Allah bg peluang buat aku untuk tgk mama dan abah lagi. Alangkah bahagianya dapat tgk wajah mereka. Al-quran, masih lagi Allah bg kudrat untuk aku memegangnya. Dan paling terbaru, Allah bg nikmat ketenangan untuk aku melihat lautan yang terbentang luas tuu. YaAllah, alangkan beruntungnya ana.

YaAllah bestkan bila dapat peluang untuk enjoy sambil beribadah. Dalam berhibur, Allah dah tuliskan sesuatu yg lbh besar dari sekadar berhibur. Minggu lepas adalah sesi menghitamkan kulit bersama kawan baik aku, Afif. Kami ke salah sebuah Pulau yang sangat cantik. Walaupun perjalanannya sangat panjang yang mengambil masa almost 8 jam ke sana. Fuhh, tapi semuanya berbaloi.

Duit mmg masalah bg aku, tapi utk kali ini, Allah bantu aku. Alhamdulillah ramai ahli keluarga aku memberikan sumbangan ( sponsor duit ) utk aku walaupun mmg ak dah prepare sejumlah duit utk percutian kali ini. Alhamdulillah agen kami pon islamik, dia bg chalet kami kat bahagian org berbulan madu (rasanya) sbb agak isolated dari tmpt org2 putih terdampar kat tepi pantai tuu. Kami pergi hari selasa (11jun) sampai laa sabtu (15jun).

sesekali tgk laut yg luas gilee tuu, yaAllah... Terfikir sejenak tentang apa yg afif katakan kat aku masa kat atas boat. Laut yang terbentang luas mengingatkan diri akan betapa luasnya ilmu Allah swt yang telah dirakamkan dalam kalam Allah dengan firmannya yang bermaksud :

“. Dan seandainya pohon-pohon di bumi menjadi pena dan laut (menjadi tinta), ditambahkan kepadanya tujuh laut (lagi) sesudah (kering) nya, niscaya tidak akan habis-habisnya (dituliskan) kalimat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (31:27) 

Aku berani kerat jari kalo semua org pun pernah dengar tentang ayat nii. Tapi tak tau kenapa time ni ak rsa kebesaran Allah itu btl2 besar (bkn selama ini ak tk rasa besar, tapi bile dah tgk depan2, speechless). Aku pegang air kat tepi pantai.  Ak tgk lautan tanpa penghujung. Aku fikir lagi, aku hanya nampak permukaan lautan. YaAllah. Kuantiti air lautan dihadapan aku ni bkn laa hanya dikira atas permukaan, dasar lautan nya entah siapa tahu kedalamannya kann ? Fikir lagi, yaAllah ini baru bahagian lautan di sni. Belum dikira untuk satu dunia. YaAllah YaAllah YaAllah. Besarnya.

Hurm, alhamdulillah aku tak sangka percutian (getaway) aku yang singkat ni bkn jee hanya memberi kegembiraan duniawi, tp sebenarnya banyak sgt yg tersiratnya. Ingat lagi hadith niii... Rasulullah SAW bersabda: Tiap-tiap sesuatu yang bukan zikrullah berarti permainan dan kelalaian, kecuali empat perkara: Seorang laki-laki berjalan antara dua sasaran (untuk memanah); Seorang yang mendidik kudanya; Bermain-mainnya seseorang dengan isterinya; Belajar berenang.” (Riwayat Thabarani) Riadah yang sering Rasulullah SAW lakukan. Memang ramai sangat jumpa org yang baru kawin dan ber-honeymoon kat sana. Ada tu sempat lagi kami interview sbb nampak muda sangat, mcm baya2 aku.. Orang melayu pulak tuu. Hee.

Kat sana kami ber-snorkeling dan berenang2 melihat keindahan dasar laut. Alhamdulillah diberi kesempatan berjumpa ikan-ikan kecil yg sgt warna-warni dan jinak, cantik sgt. Dapat tengok terumbu karang yg bermacam2 bentuk, ada yg lembut dan ada yg keras. Walaupun ada sedikit kemalangan berdarah (injured sikit jee) sbb terkena terumbu karang. Dapat tengok turtle yg umurnya entah berapa ribu tahun agaknya. Dan dapat jumpa ikan jerung yeee. Hee, 3 kali aku jumpa dalam masa 2 hari ber-snorkeling. Alhamdulillah. Banyak lagi aku tahu tengok tentang kehidupan di lautan.

Aku pasti akan ke sana lagi. InsyaAllah before masuk uni bulan 9 ak akn menjejakkan kaki ke sana lagi, mgkn kali ni berseorangan. Kali ini mgkn tiada aktiviti2 hardcore kelaut tapi lebih kepada melihat keindahan ciptaan Allah. Sebenarnya hati aku dah tertinggal kat sana. Hari2 asyik teringat kenangan kat sana. InsyaAllah juga situlahh lokasi berbulan madu. Hee.

Dah seminggu dah ak smpai gombak nii. Ingat lagi aku masa aku pergi aku jumpa mama berdua saja. Mama macam tknak lepaskan ak pergi sbb jauh katanya. Tambahan pula ke laut, bahaya. Tapi mama sangat memahami, tk putus2 nasihat mama bg. Aku janji nak call selalu. Aku hanya mampu call masa smpai dan masa nak balik jee sbb masa tuu kat darat, boleh call. Kat pulau tkde signal langsung. Alhamdulillah ada internet kat sana. Boleh gna Whatsapps Ayong dan Angah. Hee.

Benda paling penting adalah niat. Perbetulkanlahh niat kita tuu. InsyaAllah Allah akan lindungi kita dan lancarkan perjalanan kita dengan rancangan Dia. Sesungguhnya sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah. Alhamdulillah.

Iman kena kuat. Nanti kalah ngn syaitan pulak.

Nak balik dah baru dapat tangkap gambar. Takut nnt kamera kena air. Rosak

Second day snorkeling.

Cantiknya :')

Memalukan sebab pakai life jacket. Siap sewa fins. Punya takut lemas kan. Ni sebenarnya tgh bg makan ikan. Bagi roti. Bahagia sgt tgk ikan makan smpai jari2 ni digigitnyaa. Hee.

Cantik sangat. Depan chalet kami.

Ni laa jetty kat pulau kami tu. Memang sangat kecik. Kalo sepuluh org naik agaknya tenggelam. Pulau ni mmg isolated. Sesuai sgt nak bercuti.

Nii lee afif member aku tuu..
Sorry laa gambar mgkn tk berapa lawa sbb curi dari fb mmbr ak tuu. Reasonnya adalah, kalo direct upload dari camera, resolutionnya yg sgt laa besar dan malas laa nk bedah kamera tuu. Ahh, vacation ngn family b4 g sni pn tk kuar kan lagi dri kamera tuu. Bayangkan ada lbh dri 5gb gambar dan video kami. Ohh, mmg tidak laa nk upload semua

Teringat mggu lepas time yg sama dgn sekarang ni, aku baru smpai rumah. Hurm, memori yg sukar dilupakan. InsyaAllah ada rezeki aku dtg lagi yee. Ok laa. aku beransur dahulu. Mahu tidur. Aku hadiahkan sajak yg aku copy dari wordpress seorang hamba Allah ini. Sangat sedap.

Ilmu itu umpama laut yang biru
Terbentang luas di dada alam
Di dasarnya tersembunyi berjuta misteri
Yang tidak akan tertangkap sampai bila-bila..
Di mukanya mengaluni indah
Ombak menemani pantai yang sepi
Di tepinya terjalur landaian pantai
Yang memutih bagai sutera rasa
Saujana mata memandang..
Di atasnya bebas terbang si camar mencari persinggahan
Terbentang langit biru dilindungi awan
Ditemani tiupan sang bayu
Kadang kala terbias sang pelangi
Kadang kala terhempas kapal di laut
Kadang kala ganas menerjah pantai..
Oleh itu,
Tuntutlah ilmu sampai bila-bila
Kerana ilmu itu indah bermakna
Bagi yang mengerti..

Assalamualaikum..

Thursday, May 16, 2013

Relief.

Assalamualaikum..

It's been a while since my last post. Seriously, malas gile nak update blog ni, dan juga, takde orang nyee nak baca. Sebenarnya aku nak lepaskan tanggung jawab sebagai penulis blog tegar ni dah, yo laa den nak masok sem tigo dah. Mano ado nyoo maso nak update bendo aloh niii haa :DD tak reti laa nak cakap nogoghii haa.

Pape pun, ak nak panjatkan kesyukuran yg teramat tinggi kepada Allah. Ye lahh, sem 2 ni dah abis, abis dengan jayanya. ( read : DENGAN JAYANYA ) hahaa. Okay, sem depan iaitu sem 3 merupakan satu lagi cabaran dan halangan buat aku untuk mendapat tempat untuk ISEM ( INTERNATIONAL STUDENT EXCHANGE MOBILITY ) which is financially supported by my lovely MARA laa. 

Depa kat Mara tu sajaaa jaa tknk bg scholar tuu. It is impossible laa for a degree student to reach that requirement pointer, melainkan engkau tuuu ash... ( read : aku tau kau bakal bace nii. booo ). Sem depan kite room mate lgi naaa. Ak dah kepil borang kitee. *loq laqq aku nii*

Ehh ehh, ak just nak recap sem ni in more detail, infact mcm nak cite segala2nya yg terjadi dlm sem ni, even tak best pon. Tapi boleh laa kalo nak dibanggakan bila dikenang kembali tempat kami yang cerukk hulu banatt tuu dengan pencapaian aku and the gengg berjimba satu sem dengan jayanya. Hahaa. 

Okay ke-HARD-CORE-an kami sem ni memang ohhsemm gile bebehh laa. YaAllah, gedik terlebih pulak pepagi bute ni. First thing first is the colonization of our soul ( teringat seoul garden ) to where the territory we had to barely face for the whole semester. Seriously, sem ni lahh yg paling sikit aku tk balik rumah. I've decorated my partition as the room was mine. Paling sedihhh pedihhh bilamana segala2nya berakhir beberapa hari selepas semangat kekelas itu bermula. Hahaa, perangai malasku sudah kembali setelah beberapa hari awkward moment jadi seorang yg rajin dan pembersih gituhh. Hangat2 tahi kambennggg. 

Yeahh, ape lagi erk. Otak aku tengah scan the whole things yg terjadi. Haaa, teringat bile kiterang sampai ke genting. Dan tidorr kat first world okeyhh. Tu laa kali pertama aku officially deal dengan something yg risky. Alhamdulillah, tentative kami berjaya disiapkan, hotel booking, outdoor and bus tickets, and ect. Jumpa pulak my bro and he gave me the DSLR yg malangnya ak tak guna punn. Kat atas tuu, yaAllah mmg sejuk, so kami pon feeling2 laa dok kat US ke Aussy kee UK kee. Kabus tebal nak mampos. Sejuk tahap gaban laa sbb hujan renyai malam tuu. Tk bnyk pn abis duit. sbb rsnya agak murah dan berbaloi laa kami pergi tuu.

okay, personally aku bangga sbb sem nii laa ak belajar bawak motor. Thanks to ASH lagi laa sbb bg pinjam moto. Sampai rosak laa moto dia ak kerjakan. Hehee, insyaAllah ada rezeki ak bwk pulak moto sem depan. Kalo rezeki lebih, bwk kete teruss laa. Hehee. Dengan adanya moto, jadi kami lebih menghabiskan waktu senggang ( read : SENGGANG / leisure time ) dengan menunggang motosikal. Hahaa, dan juga moto tu jugalahh yg membawa kami kemana2 kami mahu. Kire seluruh wilayah kat melaka tuu ak dah jelajahh dengan MOTO tuu jee. Hahaa, tk men laa kete2 bagai. Jem kott. hahaa.

Okay, pelajaran. Aku agak berpuas hati dengan pelajaran sem kali ni, sbb ak agak kurang main dengan sia2. Kira smpai ak dah bosan ngn map game aku tu. Senang sangat dah. ( nada riak gile ). It's a gift to my hardwork when i've finished study. Opsss, it's not a gift anyway, but more to enjoy first then suffer. Haaa, inikalilahh aku akan ceritakan sbb ak stdy sem nii. Hahaa, aku akan diajak oleh room mate aku utk bermain game. Then kami ak bermaki-makian serta bergaduh-gaduhan sepanjang game itu berlangsung. Bile dah abis game pon, kami akan berkate " wehh, tu maki2 bagai tuu dlm game je tauu " walaupun dlm hati ni kadang2 terasa nak bunuh jee dia. Hahaa. Sorry, tu game jeee pun kan. Tapi still benda tuu mampu memutuskan persabahatan. Hee. Dah suke2 tuu, ape lgi, stdy laa. Aku akan rasa bersalah tapi most of the time aku tido jee lepas men game. Poning den lopehh main game tuu. Hahaa. 

Takpe laa. dah kul 3.30 pagi ni, ak nak tidoo. Besok kan jumaat, kena laa bgn awal tok p solat jumaat (tetibe) hahaa. To my friend, this is warning. Jangan contact aku starting 1st of july until further notice. Kalau tak, aku hempukkk pale kau naik sem nnt. Dan beli kan aku FM jee (fridge magnet). Tapi sila wrap dulu dan jangan bgi ak nampak tulisan kat FM tuu. Nnt aka pos kat rumah soh abg ak letak kat fridge ak. Hahaa. Kejam..K kk, malas nk fikir lagi. Assalamualaikum...

Saturday, April 6, 2013

K-POP.

Assalamualaikum....

Mggu depan ada bnyk test. Banyak sangat. Dan mggu depan juga laa nak balik rumahh. Ohh rindunya rumahh.. Jeles ngn abah. Malam tadi call bnyk kali tk dapat. At last dpt gak ckp ngn abah. Rupa2nya abah kat Indon. Hahaa, nasib baik call rate murah gile. Dapat cakap utk 3-4minit gak laa tp tk smpai seringgit pun charge. Okayy. Rindu gile mama, ayong ngn angah. Adam lagi laa rindu. Adoii

Okay, semalam sgt best sbb buat charity event dan kutipan dana pn agak okay laa. Aku pulak sebagai protocol executive mmg bnyk gile laaa tugasan. Mmg happening gileee laa. Tak tipu. Event smpai kul 1 jee, tp kul 1.30 pn still ramai lagi org. So kena halau laa mereka2 tuu p msjd kat tepi tuu. Hahahhaaa.

Dan akhirnya, aku nak admit yg smlm lepas abis jee event tuu, terus laa tido smpai ptg. Tau tak dari malam tuuu smpai laa skrg ni, abis dah aku tgk cite korea. OMG, k-pop sgt. Aku dah laa tk suke K-POP. Okay tp ni special case. Cite ni best sgt-sgt-sgt-sgt. Even dorg ni guna reincarnation as main idea, tp kalau laa wujud perkara seperti tuu, fuhhh, dorg blh jdi pasangan plg romantik dlm dunia.

Okay, objective blog aku bkn laa utk cite cinta, tp kali ni, ak nak cite sikit org putih nii (korea) fuuhhhh serious mmg bnyk idea laa nak bg org nangis. Ada pasang pelaris niii *bak kate azzizil*. hahaa. Tapi mmg citer ni sedih tahap cipanziiii laaa, *berkaca-kaca aku menontonnya*. Dah laa panjang, 20 episod. Tapi mmg worth it laaa.

Aaaaaa, lupelakk nak mention nama cite tuu. haa ni haa ROOFTOP PRINCE. Actually, main character dlm cite ni ckp "Even if 300 years will pass... I will still love you". Aku pun teringat kat future wife aku. It's a fairytale laa kalau nak jalan cerita macam mereka. Tak pernah pun nak jalan cerita hidup aku mcm tuu. Tapi, mcm sama daaa cuma aku ngn bakal isteri aku bkn laa duduk satu rumah pn. Contact pun jarang, ni kan pulak jumpa. Sebab apaa ? sbb kami tahu jaga batasan. Tu yang paling penting.. Elakkan maksiat dlm macam2 cara.

Done, im going to study. Semua cerita dah abis tgk. Babaiii...

P/S: tkde gmbr sbb si pakha (heroin) tk pakai tudung. heheee. tknak share dosa.
 
Assaalamualaikum..

Monday, April 1, 2013

Final.

Assalamualaikum...

Alhamdulillah, selesai jugak aktiviti dgn ustaz don ahad lepas. Rehearsal masa hari sabtu tu smpai ke pukul 3 pgi. Penat betul. Seriously, nothing worth it than things we did sincerely. Hahaa, ramai betul kenal dgn rakan2 baru. Semua pangkat akk dan abg laa. Nak harap rakan2 satu batch, semua tgh tido lagi time Forum ni berlangsung. Tpi ada je rakan2 satu batch yg jdi ajk gak. Hish aku ni, teruk benauuu pikiran tuu. Hahahaa. Ak dpt tgk dari dekat ustaz don makan, sbb ak ajk makanan. Saje jee ak dok kat pintu library tuu and tutup pintu tu lepas ustaz masuk untuk makan. Kahkahkahh. Jahat kan.

Okay, berbalik kepada misi asal entry ini ditulis. Tentang final exam. Kami semua baru dpt tau yg exm akan tamat pada 17 mei kang.. Ak tk tgk detail sgt jadual final tuu sbb ak lebih tertarik bila last paper aku tok final kali ni. And yeahhh, my last paper on 14th mei. Heee. Nak tau tk birthday sape pada 14 mei tuu. Hahaa, tkpe laa jadi rahsia kenangan aku sajaa. *ini semua poyo*. Yg paling penting ak boleh balik rumah and peluk cium mama. Lama oiii tk balik KL jmp mamaa. Rindu gilerrrrsss.

hahhh. *berpeluh. Tadi benti menulis kejap sbb p sidai baju. *perlu keee nak citer bagai*. hahaa. Ok Ok, Final kali ni amat menggerunkan sbb sgt3 susah. Yg paling ak takut adalah CPP dan Fluid mechanics. Programming ak dah redha sbb tau tkkn boleh dpt A daa. Impossible. Hahaa. Nasib baik laa ada 5 paper jee tok final kali ni. Walaupn semuanya taugh2 kann. Sem lepas ak ada 7/8 paper kot. Mmg sakit gile laa nk blaja semua. Da laa ak ni jenis blaja last minit.

k k, main point dah ditulis. Kini tiba lahhh masa kepada supportive points yg ak mmg nak ckp sgt3 dari tdi. Kah kah kahhh.. Last saturday, my dad came over to pay a visit. He came all the way from KL. Ngehheheheeee. Lama sungguh tk jmp abah. Dia dtg bwk p makan. Ada pulak sepupu aku time tu. Dia nak balik kg sbb jun ni nak kawin dahh. Buat preparation lahh tuu. Ok okk. And the story started when i first asked my parents about how they took their master degree. YaAllah time tu mmg gile laa, dah laa abah terjumpa kawan dia kat kedai makan tuu. Entah kenal kat scotland dlu laa rsnya. Whatever, it is non of my bssness. Okay, what shocked me most bila dorg kate, ohh, adik pn nak amik master kee ? It's better kalau adik amik master kat overseas. Sbb sana lebih bgs dri kt msia ni. I was likee....Oh myyyyy GOD. They knew what i was thinking. Haahahahaaa

So ak pn memberanikan diri untuk bertanya dgn lebih lanjut.. Tapi jawapan mereka tidak seperti yg ak mahukan. Malangnya dorg p dlu amik Master in Toxicology which more to labs. Tu yang dorg kate seminggu kelas isnin-khamis pukul 9pg-5ptg every weeks. And setiap bulan ada final. *okay time tu muke mmg mcm kena trolled gile* Pastu ak pn ckp laa pasal master yg ak nk buat tuuu. kelas isnin-khamis pukul 9pg-5ptg gak tp utk seminggu sahaja. Lagi 3 mggu tu tok buat assgnmnt. Dorg pn kate yg tu tkde lab tu yg mudah sikit. Ak pn lega laa sikit. Ringin sikit beban aku ni haaa.

Dorg pn dah janji nak modified kereta ak bgi canggih dan bertenaga lagi. Ak suke bebenauuu. Sem depan pn dorg bg dok rumah sewa *tu pn sbb cnfrm tk dpt asrama* okay. Ak pn bergumbiraaa laaa mlm ituuu. YaAllah, Engkau beri ak family yang sgt supportive. Syukur Alhamdulillah. Family yg bnyk memberi tunjuk ajar kepada aku, yang bnyk memberi nasihat, menjadi pemangkin dikala aku sedang ingin jatuh. Syukur Alhamdulillah :')

P/S : My parents asked me to take my IELTS exm early if im really intended to go to UK. It was brilliant idea.

P/S 2 : malas nk tulis hebat2 dan letak gamba. Babai

Friday, March 29, 2013

Master.

Assalamualaikum..

YaAllah dah berkurun lama tk bukak blog ni. Lama sungguh-sunggug-sungguh tak bukak. Hurm, bnyk benda nak buat utk sem 2 ni. Al-maklumlah dah jadi senior. Room mate pun junior kan. Even dia lagi tua dari aku. Ishk, teruk nooo aku ni kate dia tua. Umo lebih setahun je pungggg. Lai lai laiii. Aku ponteng kelas CPP hari ni, tutorial dia start kul 11pg. Tp bukan sbb ak bgn lambat ke apee kee tau, sbb aku mmg tkde mood nk pergi kelas tuu. CPP tu susah sgt. Makin malas nk belajar. ngee ~

Baiklahh, sepanjang beberpa bulan ak tk update pape ni, mmg sgt3 bnyk benda terjadi kat aku. Hurm, banyak gile lee. Tak tu nak start dari mana. Hurm, k k. Start dri awal sem laa. Aku masuk bulan jan untuk semester 2 degree aku. Pastu, ape erk, dpt room mate baru. Umur 21 thn. Haaa, room mate ak bawak moto, ak blaja bawak moto dan alhamdulillah dah pro gile bawak moto setelah hari2 ak bawak. Erm, pastu, update pasal aktiviti caklempong. Untuk sem 2 smpai laa ke hari ni, da 2 kali perform caklempong. First mase club day untuk juniors, pastu MALAM GALA AKADEMI SENI BUDAYA (ASB). haa. benda ni grand gile, kire majlis graduasi kami sebagai amature caklempongIANS laaa gituhh. Malam tu mmg best, tp yg tk best sbb  kena menari. K k, malas nk cite pasal menari joget2 terkinja2 dlm dewan tuu. Malu sehhh. Tk tau nk ckp ape daa.

And lastly, pasal pelajaran. Alhamdulillah, sem 2 mmg tough gile, tk dinafikan. Ak mmg tk blh bawak subj2 sem ni sbb terlalu berat. Tp rezeki kat mana2 kan. Allah bg ak peluang utk membuka mata ni haa. Allah nak bgtau aku yg aku ni boleh, semua kena usaha. Nak dijadikan citee, utk test1 hari tu, ak mmg stdy hard utk subj CPP yg killer tuu tp bukan subj lain. Org sume ckp susah test CPP, mmg pun susah test tu. Tp ak dipermudahkan utk menjawab test tuuu. Dan plg terhari, dlm batch ak yg entah bape ramai nii, dah laa ramai dari FIST, ak tersenarai sbg top scorer. Jadi lepas jee dpt keputusan tuu, ak mcm tergamam, rs mcm salah org, tp ble tgk2 balik test CPP tuu, yaAllah ak boleh jee jawab. Ak start laa menggodek2 semua tutorials yg lepas2 utk stdy balik. Alhamdulillah walaupun bkn semua subj, ak sgt bersyukur..

Okay, baru laa start utk topic kite, tuu haa yg kat atas sekali tuu. MASTER. kenapa ak pilih title tuu. gahgahgahhhh. Kalau kawan2 ak kat micet ni yg rapat mesti dah tau and gelak2 jee nak bacaa entry ni. Aku ni ttbe terfikir utk buat MASTER degree. Entah ape mimpi aku. Aku mmg btl2 nak sgt buat master. Mungkin rsnya dgn buat master boleh ubat hati ak yg luka pasal pilot course tuu. Hurm, okay, to be frank, ak sbnarnya nak buat master kat overseas. Siap dah buat survay bagai. InsyaAllah, kalau pointer maintain mcm skrg ni. InsyaAllah 2016 ak fly laa. Tu pun kalau ada rezeki.

Dah ada beberapa org senior laa ak tny, mereka pun kataa okay. Hurm, aku ingt nak buat master in safety atau kami panggil sbg osha. Org kata kalau masuk industri kang, org2 osha laa yg paling dibenci ramai. Ak tk kesah pun. Aku ada sebab kenapa ak pilih OSHA. Hurm, k ni just general reason kenapa ak nak osha. Haaa, pening laa ak nak describe nih. k k, take deep breath. *poyoss

Sekarang ni ramai sgt org yg dah ada degree. Banyak pulak tu jenis degree. Dan ada pulak tu, bkn semua degree menjanjikan kerja specify to what they learn masa degree. Okay ak nak narrow down to engineering laa. Semua engineer akan pergi ke industri kan, pastu, kalau ada yg degree holder yg tkde kerja, mesti dia akan minta kerja utk position engineer lain gak kan. Hurm nampak tk saingan nyaa disituuuu. (*okay teruk benorr ak describe). hurm okay laa aku narrow down lagi, specific utk chemical engineering stdnt laa. Kan ramai, setiap batch jee myb seratus stdnt. And ade berapa pulak uni kat msia nii. Tpi adakah industri kita mampu utk amik semua graduated stdnt kedalam cmpny mereka. ?? still menjadi persoalan kan kan kann !

Jadi aku telah mengambil keputusan, utk amik master in safety bkn sbb ak akan ada master and a level up than other degree holder. Dlm industri dia tkpandang pun tahap pendidikan kau bile da masuk kerja semua sama jee. Ak nak master in safety sbb nak mereka nampak, yg aku ni ada something lebih dlm pengetahuan safety berbanding yg lain tuu. even yg amik Master in Advance chemical engineering pun mana ada blaja specific safety kalau tk amik OSHA time sem 3 degree kan. Satu subj janji lulus jee. Tapi aku amik MASTER major in SAFETY. arghhhhhhhhhhhh, berangan nyeee aku niii. YaAllah tolomg laa aku ni, jgn asyik berangan jee...

Okay, ni sebagai sampingan jee. Aku sebenarnya nak pilih sama ada England ( Birm, Sheffield, atau pun Manchester uni ) atau Scotland ( glasgow, strathclyde, edinburgh atau pun harriot watt uni ) tu jee uni yg ak nak. England sbb sama mudah sikit nak masuk. Kalau scotland sbb nak hidupkan kembali kenangan kat scotland dlu. Hahahaaa

Dan awakkk, kalau jodoh kita ada. Kita akan dok sana insyaAllah utk besarkan anak2 kita. Saya tak nak anak2 saya jadi macam saya. Saya nak didik mereka dari awal. Awak bantu yee. InsyaAllah :)

P/S : tahniah kepada semua yg dpt result SPM cemerlang terbilang tuhh. Tahniah Tahniah Tahniah. Kepada adik kawan ak, dpt kuar surat khabar lagi tuu sbb dpt 8A+, tahniah. Kepada anak sedara aku yg tgh buat preparation overseas kat intec shah alam tuu, tahniah dpt straight A. Dan kepada dak2 transfer degree program kat micet nii, ade 2-3 org jee tk dpt straight A. And yg ak tau ada sorg dpt straight A+ tuu, anda semua mmg hebat. tahniah laagi :)))

P/S 2 : to my future wife. Tolong jaga diri :)


Rindu Sangat dkt Scotland nii. Sangat-Sangat :')

Tuesday, December 4, 2012

Dating Time..

Assalamualaikum..

Cuti dah start dah. Smpai KL hari sabtu mlm, almost midnight laa. Kul 11 lbh mcm tu laa. Balik dari beli barang2 kawin sepupu2 aku. Ade dua org kawin  dah la adik beradik2 dua2 tuu. Bersanding sekali pulak tu. Hahaa. Ape2laaa. Nk cite pasal dating kot kali ni.

Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
(Al-Hujurat : 10)

Tau tk Ukhuwah tu ape ? Ahahaa, sure laa tau kan. Bestkan kalo ade Ukhuwah yg terjalin kerana Allah. Aku nk cite ak ade sorg kawan yg suke sedih gembira nangis bersam2 dari kecik. Dari zaman sekolah laa. Family dia OK sgt ngn aku. Ak suke gile laa siap leh whats app ngn akk dia lg tu. Almost semua ahli keluarga dia kerja dengn Hospital tak kire laa medical officer ke pharmacist kee. Yang tuan punya badan pun tgh amik medic gak tu.

Hahaa, dia laa org yg selalu dating ngn aku. Kuar same2. Mmg share sume ngn dia laa. Sume psl ak pn dia tau, baik kee buruk kee. same laa ngn dia tuu. Hahaa. Kami same jee. Cume dia lebih berpengalaman dari aku laa. Berani untuk mencuba benda2 baru, berbeza ngn ak.

Yup, ak smpai sabtu, ahad dah kuar jalan2 ngn dia, p wangsa walk laa. P konon2 nk cari data plan baru tok hp S3 tu, tup2 sume kedai p masuk tny tp tk subscribe pape pn, at last dok jee kat food court, sambil tgk hujan, *romantik gitu* blueekkk. Makan2 + sembang2, balik laa ape lg.

Dengan dia ak bnyk belajar erti kehidupan, lepas ni pakai serban insyaAllah, dia pakse ak belajar pakai serban, dah tau so mmg ak pakai jee la lepas ni. InsyaAllah. Haa erti kehidupan. Yeyeyeee. Arap jee aku ni org keyyy elll laa konon, tp jarang jee turun KL. Hari ni ak dinner ngn dia lg. Smpai2 je kat kampung bharu tuu, dengar azan. Zupppppp terus kami lari p msjd. Guess what, msjd tu btl2 kt tgh2 kota metropolitan yg sgt ramai org dan padat dgn rumah mmg mcm setinggan kat indon tu laa. Tp yaAllah sayu jee tgk msjd dia. Even luaran nmpk mcm tapak pembinaan yg ade tutup2 ngn zick tuu. tp dlm dia, serious wehh ak sayu gile. Rs kat kat masjid nabawi. Rindu sgt. Kalau laa dpt jejak kaki kat sana.


Mmg nmpk dkt gile laa. Evn dri rumah ak pn blh nmpk KLCC. tp ni mmg btl2 dekat.

 


Haaaa, bkn setakat tuu, ak rs mcm btl2 nk g sana, imam dia pn baca mendayu2 jeee. Khusyuk sgt ak solat. *khusyuk tu tk leh nk jamin laa, ak rs khusyuk laa dri b4* Merdu sgt bacaan dia. Dah laa penuh safff. Bile kuar msjd, haaa apippp pn ckp bnd yg same ap yg ak rs. hee. serious tk sgka ak akan dpt peluang cmni

Dah tu, dok makan chop2 tu, ap pggl dia, chicken chop. Alaaa2 western tuu. Hahaa. dok dari kul 9 smpai kol 11 mlm kot. Tk sgka. Sembang pny sembang, dah tgh mlm. Tp masih meriah lg kat situ. Ak jmp org yg cari rezeki dgn menyanyi n kutip duit kat kami2 yg makan ni.

Yang bestnya kawan dgn mamat ni. Kami saling tarbiah-mentarbiah sesama kami. Best sgt dpt bertukar pendapat ngn dia. Even ilmu kami tk bnyk, atleast buat gak kan. Bnyk dia aja kat ak. Dia lak buat medic kat uni yg mmg penuh ngn muslim. Ye laa dah kate uni Islamic kan. Hahaa. Best kan kalo dpt dating2 cm ni. Hahaa, tk buang mase pn ak rs. Balik rumah mama tk marah pn. Esk nk kuar lg ngn apeeep, tp muzil pn ade gak. Nk men ais skeetinggg kat sunway. Kali ni lg best sbb muzil dak law kan, mst bnyk hujjah2 nye tuu. Lame tk gather kami btige ni haa.

Sunday, December 2, 2012

Mulut Buaya dah lepas, tinggal mulut Naga pulak !!

Assalamualaikum..

Nak tau dokk ? ape kah yg aku ni maksudkan kat atas tuu. Bhahahahaaa. Boleh kate ni tajuk entry paling lawak laaa sepanjang idop aku ni haa. Ishk, selalunye aku kat bawah baru nk explain ape yang entry title tu punya maksud.. But this time, im going to reveal it first.

Somehow, i feel that i wasn't really made the right things for the whole time in semester 1. But time runs away faster than we ever could realize. Macam mati lah jugak, kite tk sedar pn bile sbnrnya kita hidup, tup tup Allah dah arahkan Malaikat Izrail cabut nyawa kita ketika kita leka dengan penyakit umat akhir zaman ni, cinta dunia lebih dari akhirat. Macam semester lah, kite asyik enjoy jeee kan, last2 kite lupe yg final dah dekat, pastu tk stdy lg, pastu ape lg, mmg stay up laa sgt hari2. Concentration terhadap sume bnd dah berubah time ni. Same goes to me.

Nak kate tk prepare awal, tak jugak. Tp biasa laa manusia alpha dgn semua kemudahan kan. Bile aku menDOWNLOAD dgn kelajuan 15Mbps. Mmg kalah speed kat rumah. Berduyun2 ilham tajuk cerita nk download. Siap series pn ak download gak. Cite korea pn bantai gak laa, evn ak ni mamat 'skema' yg palang kepada Kpop. Hahaa. Jadi kesudahannye ak try utk ubah prinsip idop.

Dan dan pulak bile dah tk menjadi seorang penonton Movie tegar, aku menjadi pemain game tegar pulakss. So what, sekali match pn baru 'sejam' tu pn b4 tido. Aah b4 tido tu actually pukul 2-3 pg. Bhahahaaa. Kill org pn tk ramai, bole laa nk release tension. Even dlm ranking ak tk slalu pn dpt no atas2. Kalo lawan ngn dak2 hebat tu, mmg bawah2 jee laa ak tu. Dan iltizam utk mencapai kecemerlangan bile ttbe lepas gaming nk stdy. What the heckkksss. Okay bukak laa buku selama 2-3 minit. Okay ngantuk.. Ucapkan selamat mlm kat buku. Tidooo dan subuh gajah... Hahhhh. Expresss btl ak cerita.

okay tu laaaa ak nye routine setiap hari. jadi ak bole nmpk laaa result sem 1 ni. Hebat gileee. Okay tu yg ak cerita tu ak baru kuar mulut buaya sbb dah abs sem 1, tk pikiaqqqq pulak sem 2 kang. Dgr cite 5 subjs yg teramat lah dasyat nyee susah. Fine. Lagi laaa ak down.

ni lah salah satu mulut buaya. Baru satu lab report utk satu result, dlm ni ade 3 experiment KOWTTTT

ni tok sem 2. CPP. Chemical Process Principle yg merupakan antara plg susah diantara plg susah dlm sejarah subject. *hiperbola sgt

Ni dictionary jee, mcm encyclopedia laa gitu

Hambekk kau, over sgt nk tunjuk benda ak tk blaja kann >.<

Dan ni, ak saje jee curi tangkap gmba kat library. Booooo
Jadi sebagai konklusinya, aku sgt bersyukur sbb starting next sem, roommate ak bekas dak PASUM yg almost dpt straight A+ yang JPA bodo TERreject application buat medic kt overseas, yang superb pandai. Ohhh ash, men game laa kite ari2. Tp tk best myb tk dpt same bilik ngn qairul, tp dun worry kau akan bermastautin penuh kt bilik ak forever. Next next sem lah kite same bilik ehh. Hihii. Sem 2 kena kaw kaww buat btl2 gengss.

PS : Im done. Tarik diri :)

Tuesday, November 20, 2012

Happy Birthday Adam

Assalamualaikum..

semalam busy gile nak mati nak mampos laa gile. Exam dah start semalam. Dan smlm laa birthday adam. Pehh dah dua tahun daa budak tu kan. Ciss. seriously baru mcm baru jeee temam mama kt hospital mase ayong bersalin. Hihii. Rindunyee kt adam. Adam nampak mcm dah takut dgn aku, sedih laa. Tapi bagus jugak. Kang manje sgt ngn aku pastu slalu laa dera ak. Bile dia takut ngn aku, dia akan lebih respect ngn aku. Hihii. Miss you so much. I dont care. He's the only baby kat rumah tuu.

Ohh post kalo ni tk panjang. Takde mase nk tulis karangan panjang2 mcm dolu2. Just nk tulis adam punye hari jadi. hahaa. tetibe jee teringat cite Istanbul Aku Datang time lisa surihani tulis blog, lawak gile. Siap follower dia mcm2 kerenah kan. Lawak gile. Tk tipu. Dan last sekali tulis XOXO. Hahaha, girlish sangat -.-'

ps : final kali ni tk sebest kat matrik, tkde feel nak final langsung. Down gile jawab exam. so denda lahh :(
lagu tu btl2 kena batang hidung ni haa, babai

Sunday, November 4, 2012

I miss my ADAM so much

Assalamualaikum..

Too soon to exactly being ready for final. I cant bare with it. Seriously, i never thought that semester 1 will be end soon. It shouldn't be, like next week.. Ohh great. Meeting those shaking moment is so soo sooo soooo the moment i dont want to meet. *hahahahaaa ayat tak boleh belah* Weeks ago, i was handling with all stressful time. And now, its the time i am really in tense. Tense with undone syllabus while days ahead is final. Stress gile. Thank god wifi Uni aku rosak.

Atototototooo tajuk entry kali ni sweet nye + cute nye. My Adam laa, my little nephew. Last time i saw him, he was, like one and half years old and now he's just gonna be two years old. This 19 nov 2012, and i could still remember two years back at that date, i was waiting my sis at the hospital accompanied by my mom and few books of mine. It was just few days before my real SPM. Unfortunately, i went back home earlier coz i was too exhausted. The dawn came and the incoming call from my bro-in-law telling us that he got a SON. I was the happiest person in the house knowing i got a nephew. He is the one and only boy i got in the house. I never felt being older than others, maybe thats the reason im the closest to him.

And now, looking back to all pictures in laptop, im just missing him so much. Miss to tease him, make him cry and bancuh susu for him. *Hahaa, selalu merungut tapi rindu pulak. Lalalalaaa. He is my dearest thing in house which could ever make me happy, laughing, mourning, crying ( disrupting my properties ) and also shouting with all my anger. I cant wait to finish my final and go back to see him. Plan to bring him to vacation, dont know yet where to.

Nangis dia kalo tk dpt naik benda ni

Ni p shopping time btl2 kuar dri matrik.

Jusco Ipoh. Time balik dri KMPk sem2.

Masing2 baru bgn tido.

Cutenyeee :')
Ps : never end a friendship because a silly reason. We're still friend. Setiap takdir dah dirancang baik oleh Allah. Mesti ada hikmah. Mungkin kita tak nampak hikmah tu skrg, tp nnt2 kite nampak la tuu.

Sunday, October 21, 2012

Impian seorang lelaki

Assalamualaikum...

Oh my goodness. It's been quite a time i didn't spent time to write. Too many things changed me, in good way maybe. Btw, it's a time to give my full of attention for my upcoming final. Seriously, i was spending too much time for fun this semester. And i should say i dont really care if i didn't get above than i was expecting. Around 9 subjects, just two or three i managed to maintain the marks. In order to be in the dean list, as what my seniors said, at least B+ for 'some' of the subjects. And now, i can see the sinusoidal wave effects to overall subjects. InsyaAllah i'll be exposing myself to 'club's activities, just to ensure the extra-curricular i've joined could balance the unexpected results. Just for short, i've started to join the 'Caklempong' and InsyaAllah next convocation, i'll be one of those who played the 'Caklempong'. The first performance was last friday for the Tale'n'Time. It was awesome and seniors were proud to us. And as reminisce, i've broken the stick and it was the third time in the history of caklempong's group ever for my Uni. And also, i did enter the PHOTOgrapher team, only 6 students chosen lol. And it may could be my side extra-cocurriculum activities. Erm, friends here, they are awesome. Indeed, i can never forget friends from Matrik, but new friends are awesome as them. Just the matter of time, i'll accept them.

Ohh, lupe lakk, tajuk entry yg pelikss lagi mengerikan tuu. APEKAHHH ? Get rid all hilarious words there. LOL. Just to mention, i got my own dream to chase on. Indeed, i really want to be a pilot, and i will never want to be other than that. Bt, destiny has spoken, i am really never meant to be a Pilot. Never thought that 'THAT THOUGHT' would ever appear in my mind since i've started to study CHEMICAL ENGINEERING. But, i've been given by my friend a series of drama, a malay drama. I was totally blank -.-' Never ever having interest to watch malay dramas.

Things happened with reasons. I fell for it. And now i cant stop to think of it. The drama was most-likely as what i dreamed so far. Each turns from the series, just same as what i thought i want to be in future. The social pilot's life i want, the girls and also the luxuries, transcontinental transmission and pure love.

The behaviors of the hero in the drama, is just same as mine. I think laa. And my dream girl, like the heroin. Unfortunately, those are just things i wanted, and now ive changed. But, truly, i never let it go the memories like that, just that, i will save it. Watching the series and smiling to know i was such ambitious person.

ni ler novel tu. Mesti terperanjat kan -.- i tak bace novel okehhh
NotaKaki :: I read what you've wrote, thanks and i really appreciate it. I just dont want to give any hope. Congrats for the JPA scholarship btw. Indeed, im proud of you. Keep it up :)

Saturday, August 25, 2012

cuti-cuti Malaysia

Assalamualaikum..

Regarding to my previous entry. hahaa. Lawak laa bace balik. Berangan sajewww kerja aku. Hahaa. And di atas ni tajuk entry baru ni pon gile jugak. Pehal lahh pulakk nak cuti-cuti Malaysia kan. Hahaa. Gelakk jee aku nii.

Semua orang sibuk kot. Isnin mostly University dah start kelas. And yg UPU tuu seminggu depan jee lgi tggl nk prepare tok masuk Uni baru dorg tuhh. Hahaa. TETAPIIII. ngehh ngehh ngehh. Saye dapat MC kot. And insyaAllah the whole week aku dapat. Dan aku akan 'FLY BACK' to my uni on friday. Jahat takk aku. Semua dah text bile mauuu balik. And aku selambekk je cakap 'Sorry guys i have my MC for the whole week because i got chicken pox dude.' Dan melentinglah kalian kawan-kawankuu tuu. Dah laa mereka-mereka semua memerlukan aku utk assignment yg kena hantar 31ogos ni.

What so ever lahh dengan assgnment tuu. Heyy aku kan second intake dan aku kan bukan dari kalangan kamu-kamu yg cerdik dan bijaklaksana konon-kononnya kanak2 bekas MRSM yg mendapat priority dari MARA kalau nk bandingkan aku nii. Aku faham kamu-kamu semua tuu pandai. Tetapi tanpa aku, yehhh, dengan nada berlagakkk aku mengatakan kamu semua tak boleh buat kerja tanpa aku nihh. Astagafirlahalazim :( kenapekah aku merepek sebegini rupa. Mungkin sbb handphone aku hang dari mlm td and skrg dah pukul 2 pgi still tak tidurr.

Back to basic la firdaus. Hihii saje nk gtau. Mggu depan rasa mcm nk g jalan2 serata m'sia nii. Nk p perak jumpe aziman.. Serious rindu nk g round2 kota kampar terindah yg satu tuuu.. Rumah rehat yg tilam dia 'EMPUK' gile. Air terjun yg bahaya gile yg ramai org mati tuu. Tesco kampar tempat lecturer2 lepak. Camp site yg subhanaAllah sgt indah. Rindu sungguh dengan kehidupan matrik dulu2. Aziman, Ayie, Abul, Din, Yasin, Hairi dan ramai lagi geng2 outing dulu tuu. Sobss. Room mate kesayangan Zainul yg super intelligent tuu, Sabri raja technology dan Aizat pak alim rujukan sepanjang zaman kat bilik tuu. Haishhh. Too much things to recap.

Okay nak gak g Bandar Melaka. Nk ziarah Zainul. Dia dah sepuluh juta kali call and text soh g melaka. Still in list. Melakaa pun best gak.. Pastu rasa nk g terengganu. Pulau perhentian. Too bad sbb tgh musim tengkujuh. Air pasang and pulau2 sume tutup. So plan nk menghitamkan diriku yg sudah sedia ada hitam ni termati di situ. Lain-lainnn. Rasa nk g Genting Highland gakk.. Last g pun time akk aku baru kawin. It was 3 years ago. Adam pun dah almost 2 years kottt.

Okay idea plg tak bernasss. Aku teringin nk ziarah scotland lagi. Hamboih bnyk duit gaji kau tuu yg baru dpt? hahaa.. berangan jee kejee. Aku still teringat. Dulu m'sia punya tahun melawat Malaysia tahun 2007, benda plg gile adalah aku fly to scotland. Bukan nya nk habiskan jalan2 kat msia nii.. Ngek gilee. Kate jee sayang m'sia nii. Haprakk betul. Tuihhhh.


video nii laa yg mmbuatkan aku nak jalan2 satu msia. Kelantan t'ganu tak penah sampai lagi kott. Tapi satu UK dh abis jalan. Abah pun penah perli aku. Ngehhh. Ye laa aku dolu2 tak suke jalan kat dlm msia nii. Selalu dok umah jee. Time cuti panjang jee mesti dok jee kat rumah. Over kan konon2nye nerd la tuu. Hakikatnyee. Hatuihhh.

Thursday, August 23, 2012

I miss my Pilot-to-be life :(

Assalamualaikum...

Semua orang tahu aku mmg btl2 nk jadi pilot. And aku tahu ape yg aku nak. Sbb tu aku akan try very hard utk jadi apa yang aku nak jadi. Back to basic. Aku nak jadi Pilot. Yeah boleh kate aku menggilai bidang penerbangan sejak usia aku entah laaa. Mmg dari kecik. Sejarahnya bila kawan sebelah meja aku masa darjah satu kate ayah dia seorang pilot. I've been driven to somewhere i didn't know by my mind. It was so awesome to know him as he was the one who introduced me to Pilot's life. Ayah dia dah buktikan bnyk benda kat aku. Seorang pilot muslim yg sgt berjaya. Berjaya terbitkan buku ilmiah lagi tu. Bukan satu buah, tp lebih dari sepuluh buah. So it's not impossible me to be like him. As he was really inspired me, i did come to his house every weekends. Starting on that moment, my brain keeps reminded me to excel academically in order me be one of the pilot working in MAS. Haa, ni pun pelik gak, i was only wanted to work with MAS. Because i am really love Malaysia ( puihhh ). Bukan bukannn.. I love MAS because it brings along the beauty of Malaysia's to the world. Hibiscus is such memorable flower as it was my first ever flower i had draw and won for drawing competition. As well as the Malaysia's flag ( Jalur Gemilang ) and each time anyone asked me how i can draw those things, i said ive been inspired with MAS. Unfortunately i never played Wau ( kite )
haa.. sampai MAS pun ada keluarkan MAS Hibiscus

I know Malaysia wanted to prove to the World that we also can do what others did. The Petronas twin tower is one of the example. For how many years we got the title to have the tallest building in the world. Even we know to build tall buildings is some of the sign of doomsday. Im not on their side to agree with all things they did, yet also not to condemn them. I just wanna say i saw their efford but in the wrong way. Unfortunately the things they had built up makes me to have a future dreams.

And other thing why i love to be a pilot of MAS is because i love KLIA. KLIA always been a place i will be each year. Never been excluded from my visited places of the year. EACH YEAR, i will go there at least once. Aku rasa mcm penah jee post pasal nii. Adoi.. kejap kejap. Aku link balik kat sini.. Baru jee lagi aku tulis pasal ni. 1 march 2012 kott. hahaa..
YaAllah bestkan kalau dpt kerja kat sini. Sobss
Satu lagi plg aku suka bile flight malam. Pehh mmg lena tido. Mcm kat dalam bilik kot. Sbb ade bintik2 glow in the dark tuu. So kita akan rs mcm nmpk langit mlm btl2 laa. YaAllah miss all these weird habit. Aku dah la jenis yg suke berangan. Hahaa. Tapi Allah dah tunjukkan yg jadi Pilot mgkn bkn yg terbaik utk aku. Engineer ok whatt. Yg penting aku akan buktikan kat MARA aku akan jdi pelajar yg layak utk dia sambung bg duit utk smbg Master dan PhD. Tak kire lahh ape yg jdi. Aku jdi lecturer kee hapee kee. Yg pntg at last aku akan kerja kat KLIA. Dun worry jdi ticket seller pun jadi laa. Hahaa. Walaupun aku tk mgkn jdi pilot, terselit walau secubit utk jdi pilot. Yg penting sbb2 di atas bknlah sbb asas utk aku jadi Pilot. Tapi sbb sampingan which beneficially for me if i got to be a Pilot.

Monday, August 20, 2012

SALAM PERANTAUAN vs. CHICKEN POX

Assalamualaikum..

Fuhhh. Dengar nama CHICKEN POX jee ak dah geli wehh, focus aku pun berubah kepada bintik-bintik merah satu badan. Eiuuu.. Malangnya semua bintik tuu dah berada kat badan akuu. Sila jangan dekat dengan aku. huhhh. Chicken has nothing to do with this Chicken Pox. And what has shocked me when doing research about this normal symptom to *CHILD* is it was firstly identified by persian scientist Muhammad Ibn Zakariya ar-Razi (865-925). Im proud with our Muslim ancestors. They were really great in doing research either in sciences or philosophy, yet they were also hardworking in worship Allah. Nothing less than useful person, even since i was born, i have nothing to be invented, not like them. Chicken Pox is a common childhood illness that causes rash of itchy spots that turn to fluid-filled blister.
i got it. How about you ?
Whatever it is. Aku tak boleh makan bnyk benda mase raya. Yeahhh. Aku ade text kakak afif ( Kak Saleha ) dan dia bnyk nasihat. Dah kata pharmacist kann. Okay Afif pun ada datang rumah melawat, sekali dengan muzil dan Ted. YaAllah tebal saje muke aku nii. Nasib baik dorg ni kawan-kawan baik. Terima je la dengan selapang-lapangnya. Hayyaa. Afif yg desak nk dtg konon nk lawat. Muzil pun ok laa tp yg tkleh blaa why why whyyy bwk ppuan. Ted mmg malu nk  mampus la aku kan. Nasib baik laa dah agak sihat sikit muka ni. But still. Tu pun jarang nk tgk muke2 mereka nii..

Seriously terharu. Kawan ketika suka dan duka, that's what everyone hopes their friends will be. And aku dengan bangganya nk ckp aku dah  ada. Alahamdulillah. Kenal dari kecik ( kecik laa sgt kan ) even dah merantau kat utara ke selatan kee mana2 jee laa atas muka bumi Allah ni tetap ingt kawan lama. Huhuuu..

Okay teringat sebenarnya time raya kat glasgow. Dari lepas solat hari raya tuu, tkde pn org datang ziarah. Tapi abah dah announce kt yahoo group ( tak ingt nama dia ape ) tok sume pelajar msia kat glasgow tuu soh dtg kat rumah. Makanan sume dah tersedia. Alih2 dah kul 12 cmtu kami satu family pn bukak laa bju raya sume and mcm dah ngantuk gak laa, so tido laa ape lagi. Hahaa. Last2 kul 2 camtu la rsnya ade org ketuk pintu and kami bukak pintu, pehhh sume org dtg. Hahaaa. Mmg terkelam kabut laa kami bersiap2 lepas tido tuu. Memang sangat tak boleh lahh part tu dlm idop aku. hahaa.

Ini ke aku nk cerita kali ni. Hahaa. So sebenarnya aku tak bahagia dengan raya kali ni. So ak teringat kat raya yg lepas2. So what. Suke hati lah kan ak nk teringat2 pun. Hahaa. pelik laa hormon tak stabil laa rsnya. Apa2 pun yg aku tahu semua ni ada hikmah dengan ap yg aku lalui sekarang. So kalau aku tak dpt raya pun, aku tahu ramai lgi tak bernasib baik utk beraya mcm aku. So what is my situation compared to them in the Allah's sight ? Kalau mcm ni punya dugaan yg ciput pun nk merungut. Hahhh. teruk lahh aku. Sekian :)

Saturday, July 28, 2012

MENARA GADING

Assalamualaikum...

Lama tak update benda ni. Taknak update pun. Hahaa, mengikut dengan tajuk entry, merana gading ehh ehhh menara gading lahh. Haish apelah aku nih. Memanglah setiap jihad tu perlukan pengorbanan kan. Haa dalam pengorbanan mesti kita merana, sengsara dan sebagainya, tapi kalau jihad dan pengorbanan kita lakukan tu dengan niat kerana Allah, so aku tak rasa pun jihad dalam belajar ni satu kesengsaraan.

Just nak inform kat korang-korang sume yg baik dengan aku ke yg jahat dengan aku ke, ak nak mintak maaf ( please yee, aku nak jadi macam Uztaz Firdaus dalam cerekarama malam tadi, dah la belakon sebelah umah aku jee, and kat masjid as-syakirin lak tu, balai polis gombak mmg tmpt aku main2 laa kan ) hahaa. Bukan ape, hari ni hari last aku kat rumah. After this i'll be away from my beloved home for the next 4 years.

Ramai orang tarak tahu maa, tapi sayeee mauu bg tawuu looo sikalangg. Alhamdulillah, hari tu dapat kos Sains Gunaan and now, even aku tak lari dari bidang asal aku iaitu kejuruteraan, but i think it is quite good la compared to Applied Science kann. Aku ditawarkan Chemical Engineering dan pendaftaran besok la bebehh. So kiranya ni last la ak online ( ngade bukan nye aku ade FB ke Twitter ke nak mention2 on9 nii ) hahaa.

Memandangkan kita kat dalam bulan ramadhan, ada sedikit lah video pendek dari Youtube.com yg telah menambat hati aku. hahaa. Enjoy and see yaa bile cuti balik rumah. InsyaAllah bukan dalam masa yg terdekat ni.

Tuesday, July 17, 2012

UPU tu kejam ke ?

Assalamualaikum..

hahaa, since last week handphone aku asyik mudah abis beteri jee, kredit pun macam air mengalir hilang. Semua tengah heboh pasal result UPU yg kuar mggu lepas. Hurm, pape pun, aku nak ucapkan tahniah kat semua yang berjaya tuu. Yang tak berjaya, jangan la kecewa sangat. Dan yang tak dapat course yang korang idamkan tuu sabar je laa. Dan akhir sekali, kepada yang kena lelong tu, harap terima dengan hati yang terbuka ( wehh sentapp kot ayat last tuu ).

Hahaa, aku la tu yang last skali tu. pehh, menyirap wehh bile check. Ingat kan dapat la at least UiTM. Tapi aku sebenarnya dapat yang lagi bagus dari tu. Alhamdulillah, even rasa nak tukar jugak laa course tu sbb ak agak terkezutt bebeh bile check syllabus dia, macam medic punya we. Biochem la Microbiologi la ngan Biodiversity la calculus tak pikir pulak. That's why lah ak down nak mampos for the whole week nii.

Pape lah ngan result matrik ni, ak penat dah turun naik KPT putrajaya jumpe pengarah dia tu, hahaa. Tetibe jumpe nicholas dak matrik aku. Siasat punya siasat ade mmbr seberang jauh sikit dari bilik aku kat matrik tu kate dia tu anak emas scholar. And yet i remembered there was a ceremony celebrating excellent students kat tingkat bawah bangunan KPT tuu. Hurm medik la jawab nyer dak tu. Tahniah congrats tahniah congrats.

Hahhh, aku menaip sambil mulut menguap even dah pukul 11 pagi. Kejap lagi pun nak kuar kejap ade benda nk settle kan. Huhh hectic life aku mmg sampai mati la we lagi-lagi kalau aku g gak course ni. Pehh mmg babai la tidur lena dan hello kepenatan abadi. Tapi yang pentingnya setiap benda yang berlaku mesti ade hikmah, semua slalu ckp benda yang same tp aku berani bet la kalo korg dlm situasi tekanan mesti korg merungut gak. Tapi bile dah reda tu cepat-cepat lah set mind yang baru supaya kita tak sentiasa menyalahkan takdir Allah.

Bak kate member baik aku sealam maya ni, kita selalu berdoa supaya kita mendapat yang terbaik dalam hidup. Dan mungkin sebenarnya ape yang kita dapat and tak suke tu lah yang terbaik Allah telah rancang utk kite. Jadi janganlah sekali-kali nak salahkan takdir Allah. Terima dan redha. Doa jangan lah stop walau kita rasa despair tapi kita kena ingat rahmat Allah tu tak pernah putus :) Berdoalah insyaAllah

Saturday, June 30, 2012

Berdaki bile mendaki

In Canopy walk-way



Cautiousness. !

A complete recreation will ensure our body maintain it's health. This is my journey in getting into a healthy life style. Errr, no no noo. Just gonna give my review to this jungle laa. Fine. Merepek dah ni. Okay, this beautiful wood is located in Asia, i mean here, in south-east Asia. And alhamdulillah, as an Asian, i got the chance to see this very beautiful creation of Allah. He made this for us. And we have to take care of it. It is responsibility for those who are human. As we are taking care of it, it is a sign of grateful for Allah coz He still give us chance to feel His very beautiful creation.

Canopy Walk. My brother :)

Retak weh  >.<
:: Angah ::
Getting up
Not giving up to get up

And reached the top.
YaAllah cantiknya :')
Poyoss
Alamak, takde bakat nak tangkap gambar org -.-'
Trying to capture a greatness of Allah's creation

Aku tangkap gambar ni. Cantik cantik :)
Dusssshh, Kepoyoan terserlah di situ